Monday, February 28, 2011

Dilema Kewangan!

Sejak kebelakangan ini, kenaikan harga barangan semakin menjadi-jadi. Kalau dulu, belanja makan tengahari adalah sekitar RM4 hingga RM5 sahaja, tetapi sekarang keadaan telah jauh berubah. Paling tidak pun RM7 hingga RM10 akan lesap setiap kali perut meraung minta diisi.

Walaupun jarak masa hanya sekitar setahun dua, tetapi kadar perbelanjaan melambung naik hampir dua kali ganda. Jadual perbelanjaan yang telah sedia ketat, menjadi bertambah berat.

Bukan bab makan sahaja yang menunjukkan kenaikan yang tinggi, isu perubatan juga turut sama. Kalau dulunya jika ke klinik kerana batuk dan selsema, kos perbelanjaan perubatan hanyalah sekitar RM15 hingga RM20 sahaja, tetapi sekarang ini, telah meningkat hingga sekitar RM60 hingga RM80 jadinya.

Perubahan mendadak ini membuatkan aku menjadi risau. Kalau dalam masa setahun dua kos perbelanjaan harian naik berganda-ganda, bagaimana pula kos perbelanjaan sepuluh tahun atau dua puloh tahun akan datang? Pada kadar kenaikan sekarang, kos perbelanjaan untuk sara hidup akan datang mungkin lima hingga sepuluh kali ganda lebih tinggi.

Aku agak ketinggalan dalam bab perancangan kewangan. Aku telah sekian lama, dapat sebakul, sebakullah aku habiskan. Ini membuatkan ekonomi aku berada dalam keadaan yang tidak begitu memberangsangkan walaupun sudah bekerja pulohan tahun. Apa yang aku ada sekarang ini tidak akan mampu menyara hidup aku dan keluarga lebih dari sebulan dua andainya aku kehilangan pekerjaan.

Bagaimana pula bekalan masa tua? Aku bukan pekerja kerajaan. Aku tiada pencen. Selepas umur persaraan, aku akan terpaksa menyara diri sendiri, dengan kudrat sendiri. Sampai bila? Selagi nyawa dikandung badan, ini mebuatkan jiwaku semakin kacau………….

No comments: